شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ |۱۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 24, 2024
کوهستانی علیرضا مکبر

حوزه/ نوجوان مکبر در حرم مطهر رضوی، بالاترین رتبه‌ای که تاکنون موفق به کسب آن شده را خادمی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و مکبری، موذنی و قرائت قرآن در این آستان مقدس می‌داند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حال و هوای انس با قرآن و مسجد را کسانی که از دوران کودکی و نوجوانی بیشتر از سایر هم سن و سال‌های خودشان در این فضای معنوی بوده‌اند، بهتر درک می‌کنند، روزگاری که شالوده و پایه اصلی موفقیت‌های معنوی انسان است و سند افتخاری برای آینده روشن و پیش روی هر کسی می‌تواند باشد.

علیرضا کوهستانی از جمله همین نوجوانان است که ۱۷ سال دارد و بالاترین رتبه‌ای که تاکنون به دست آورده را خادمی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و مکبری، موذنی و قرائت قرآن در این آستان مقدس می‌داند، گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد را با این نوجوان فعال فرهنگی در ادامه می‌خوانید:

آغاز انس با قرآن

علیرضا از همین نکته مهم شروع می‌کند که مادر، محمل و مهد تربیت و پرورش درست و الهی است، او می‌گوید: از ۵ سالگی با کمک و راهنمایی‌های مادرم با کتاب خدا آشنا شدم و ۶ ساله بودم که از طریق مهدالرضا(ع) در جلسات محفل انس با قرآنِ و کلاس‌های تخصصی واقع در طبرسی شمالی شرکت می‌کردم، به‌طور همزمان از جلسات آموزش روخوانی و روانخوانی و تجوید و ترتیل نیز در حرم مطهر رضوی بهره می‌بردم.

برکات مسجد و قرآن

کوهستانی که جزء۳۰ را با معنی، طی یک‌ماه به‌طور کامل حفظ کرده و در مسابقات قرآن و عترت منطقه‌ای یا همان ناحیه‌ای مشهد در سال ۹۶ رتبه برتر را کسب کرده، این طور ادامه می‌دهد: علاوه بر شرکت در مسابقات قرآن بسیج و کسب رتبه، از کلاس اول تا الان هرساله در مسابقات قرآن و عترت و نماز شرکت کرده‌ام و در مرحله‌های آموزشگاهی، ناحیه‌ای و استانی مقام آورده‌ام، در گروه همخوانی و مدیحه سرایی نورالرضا(ع) که جزو گروه‌های کشوری و حتی بین المللی هم هست عضو می‌باشم، همچنین مداحی و نوحه‌سرایی محرم و صفر را در مسجد به‌عهده دارم و از آنجا که بر ادعیه‌خوانی مسلط هستم، دعای ندبه و زیارت عاشورای مسجد را می‌خوانم.

علیرضا که البته مناجات ماه رجب و صلوات شعبانیه را به‌طور کامل حفظ کرده و بعد از نماز در حرم مطهر رضوی و مسجد محله‌شان می‌خواند، به این نکته تأکید دارد که انس با قرآن و رفتن به حرم و مسجد سبب شده در رفتار و گفتارم مراقبت بیشتری در مقایسه با گذشته داشته باشم و درباره کارهایی که می‌خواهم انجام دهم بیشتر فکر می‌کنم.

این نوجوان مستعد که عضو بسیج فعال مسجد الرضا(ع) و مسئول علوم قرآنی و تعلیم و تربیت آنجاست، می‌گوید: پنجشنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشا کلاس‌های تخصصی قرآن شامل: روخوانی، روانخوانی، تجوید و ترتیل برگزار می‌کنم که تا الان استقبال خیلی خوبی صورت گرفته است.

بالاترین رتبه ام، خادمی است

کوهستانی با عشق و علاقه‌ای به این نکته اشاره می‌کند که بالاترین رتبه‌ای که تاکنون موفق به کسب آن شده، خادمی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و مکبری، موذنی و قرائت قرآن در این آستان مقدس است.

او می‌گوید: با خودم عهد کرده‌ام هر روز قرآن بخوانم حتی اگر یک فراز باشد، خدا را شاکرم که تا الان با قرآن هستم و این ارتباط هر روز که می‌گذرد، مستحکم‌تر می‌شود.

علیرضا که ظاهری آرام دارد، به این ویژگی خود می‌بالد و آن را از برکت‌های تلاوت قرآن می‌داند، او ابراز می‌کند: تلاوت قرآن به انسان آرامش می‌دهد و تاثیر زیادی بر تازگی روح و بالارفتن انگیزه فرد دارد، به‌ویژه در ماه صفر حس خیلی خوبی در تلاوت‌هایم در حرم مطهر دارم، انس با این کتاب الهی توجه و ارتباط بیشتر با خدا و اهل بیت(ع) را برایم به‌دنبال داشته و از وقتی با معانی آیات هم آشنایی جزئی پیدا کرده‌ام، سعی می‌کنم در رفتار و اخلاقم با دیگران شایسته و مناسب باشم.

مدیون پدر و مادرم هستم

او که کارهایش را مانعی برای پیشرفت نمی‌داند و آن را نیز از برکات انس با قرآن برمی‌شمارد، همه افتخاراتش را مدیون پدر و مادر و البته راهنمایی‌های استادان خودش است و از آنان یک به یک نام می‌برد و قدردانی از آنها را وظیفه‌ای همیشگی دانسته و به همین خاطر قول داده که برای سرآمدی در سطح بین الملل و کسب موفقیت‌های درسی بیش از پیش تلاش کند.

کوهستانی با بیان اینکه انس با قرآن همیشه دلنشین است، هر لحظه از اجراها و قرائت‌ها را خاطره انگیز و دلنشین توصیف می‌کند و با همین شیرینی به یادماندنی، به دوستان هم‌سن خودش توصیه می‌کند دست کم روزی یک آیه قرآن به‌همراه معنی بخوانند تا آثار و برکات آن را در زندگی خود ببینند، کاری که با دعوت از دوستانم تا کنون انجام داده‌ام و آنان در این مسیر موفق هستند.

حس خوب دوستی زیر سقف مسجد

علیرضا در ادامه با بیان اینکه مسجد فقط برای عبادت نیست، به اهمیت حضور نوجوانان و جوانان در فعالیت‌های فرهنگی در قالب همکاری در مساجد اشاره می‌کند و گفت: دوستانم را به‌جای بازی کردن در کوچه یا بازی‌های موبایلی به مسجد جذب و تشویق کردم که بیشتر به حرم برویم که همان نیز موجب شده تا هم دوستان زیادی پیدا کرده و هم اینکه حس و حال خوبی را تجربه ‌کنیم، حالا بچه‌های محله ما علاوه بر اینکه در مسجد نماز می‌خوانند، در سخنرانی‌ها و کلاس‌های تابستانی‌اش شرکت می‌کنند و آخر وقت در حسینیه بالای مسجد، فوتبال‌دستی و تنیس روی میز بازی می‌کنند که روزی شاد و به‌یادماندنی برای مان رقم می‌خورد.

کوهستانی از تشکیل گروه و کلاس آموزش مکبری برای بچه‌های محله‌شان می‌گوید و سرانجام به اینکه نکته هم اشاره می‌کند که به جز فعالیت‌های قرآنی در بحث‌های علمی، پژوهشی و ورزشی هم مقام آورده و در تلاش است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha